Søker flere grønne

Flott intervju i Dagsavisen Fremtiden med lederen av nominasjonskomiteen hvor han skisserer hva som kreves av den som skal representere Miljøpartiet De Grønne fra Buskerud på Stortinget.

13. september, 2016

– Dette skyldes ikke at vi har for lite folk, for vi har mer enn mange nok navn å velge blant. Men vi vil gjerne ha med oss enda flere, sier pensjonert prest og MDG-politiker Dag Arne Roum. Han er leder for MDG Buskeruds nominasjonskomité.

Han innrømmer gjerne at annonseringen er vel så mye en måte å synliggjøre fylkeslaget på – som det er en vei til nye medlemmer.

– Vi er i en situasjon i dag, som gjør at man bruker alle midler for å bli lagt merke til. Så vi er ikke på desperat jakt etter nye stortingsemner. Men som det står i annonsen så leter vi alltid etter folk med store visjoner. Kanskje er det noen der ute som ikke har vært klare tidligere, men som kjenner seg kallet nå, undrer Roum.

Blant egenskapene en MDG-representant bør ha nevner han idealisme først av alt. Dernest vil det nok komme godt med å ha litt kunnskap om miljøkampen – og en skikkelig stå på-vilje.

Pensjonisten synes egentlig det er rart ikke flere på hans egen alder engasjerer seg.

– Min generasjon har et ansvar for våre barn og barnebarns framtid. Tidligere, ved generasjonsskifter i landbruket, var det en regel at man overlot gården i bedre stand enn da en selv tok over. Det samme gjelder ikke for kloden vår. Jeg liker ikke at så få i min generasjon bryr seg.

Roum synes naturligvis tiltak som «Besteforeldrenes klimaaksjon» er veldig bra, men ønsker seg mer. Ikke bare at man stemmer grønt – men også engasjerer seg på et personlig plan. Ved det kommende stortingsvalget er det en liten sjanse for at MDG Buskerud kan få inn en representant, hvis partiet kommer over sperregrensen.

– Kom igjen. Nå koser vi oss med 27 varmegrader midt i september, men vi skjønner jo at noe er galt fatt. Det vil kreves langt sterkere tiltak enn det vi gjør i dag for å snu utviklingen – og til det trengs det mange som taler samme sak, understreker Dag Arne Roum.

NB! Fristen for å foreslå kandidater har nå gått ut og vi venter i spenning på at listen over aktuelle kandidater skal offentliggjøres.